Sommaren 2020 meddelar företaget Arriva att de tänker hyvla personalen på Pågatågen. Deras mål är att alla lokförare och kundvärdar ska gå på 80%. Den som inte tackar ja till att gå ner till 80% hotas med uppsägning. Det kommer som ett hårt slag som skrämmer precis alla på arbetsplatsen. Många gråter öppet och rädslan sprider sig i kollektivet. Klubben kallar till en mängd medlemsmöten via Zoom för att diskutera frågan och planera motståndet.

Under en längre tid har vi då förberett oss för strejk, lovlig strejk, som vi räknade med skulle utlysas av Seko i samband med avtalsförhandlingarna. Det finns redan en utbredd ilska efter att Arriva, som vunnit upphandlingen av Pågatågen, bland annat hotat med att sänka tågvärdarnas löner. På Pågatågen finns det kontor på fem orter: Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Ystad och Trelleborg. Alla dessa skulle ha en egen strejkkommitté. Det gjorde att det var massvis med medlemmar som deltog i förberedelserna. 500 medlemmar skulle organiseras vid en strejk och det är ett stort arbete. En strejk är inte bara ett vapen för att vinna en strid utan måste även ses som ett tillfälle att utbilda och ge ovärderliga erfarenheter till de som deltar. Medlemmar som inte varit så aktiva tidigare visade sig vara fantastiska organisatörer när det nu gällde. Det är stor skillnad på vardagsarbetet i en fackförening och det som sker när konfliktnivån höjs.

En färdig strejkorganisation finns alltså redan på plats och den görs nu om till en kamporganisation för att stoppa hyvlingen.

Klubben uppmanar alla att säga nej

Flygblad och banderoller trycks upp och strejkkommittéerna bokar in datum för flygbladsutdelningar. Pressmeddelanden skickas ut och debattartiklar skrivs. Det blir en febril aktivitet som hjälper till att dämpa rädslan. Klubben rekommenderar alla medlemmar att säga nej till hyvling. Det finns inga juridiska skydd mot hyvling, det enda sättet är att hålla ihop och vägra tillsammans. Splittras kollektivet vinner arbetsgivaren. Klubben räknar med att det är 318 anställda som riskerar att hyvlas eller sägas upp. Man går ut med ett formulär där medlemmar kan meddela om de tackat nej till hyvlingen för att kunna hålla koll på hur det går. Ganska snabt börjar svaren rulla in. 100 nej, 200 nej. Ju fler som tackar nej desto tryggare blir resten att också göra det. Klubben meddelar löpande hur många som tackat nej och medlemmar hejar på varandra i klubbens facebookgrupp. Inom kort är man uppe i 300 nej vilket är mer än man vågade drömma om. Arriva kan omöjligt säga upp 300 personer och försöket att hyvla stora delar av personalen faller sönder.

12 lokförare sägs upp

När 300 anställda, alltså närmast alla som hotats med hyvling, säger nej till att frivilligt gå ner i lön och arbetstid väljer arbetsgivaren att statuera exempel genom att säga upp 12 lokförare. De 12 får under sina uppsägningssamtal åter frågan om de går med på hyvling. Samtliga fortsätter rakryggat säga nej. Det är som att de utsätts för en dubbel förnedring. Inte en gång, utan två, förväntas de vika sig för hot och självmant gå med på försämringar av sina anställningar.

Stödet för de 12 drabbade lokförarna blir massivt. Kollegor sluter upp för flygbladsutdelning och facebookinlägg med lokförarnas personliga vinkel på hyvlingen och uppsägningarna får stor spridning. Inte minst genom en kampanjsida som klubben upprättat på facebook. I detta läget styrks kollektivet mycket av den backning som upplevs från allmänheten. Nästan 100 medlemmar är ute och delar flygblad för sina arbetskamrater. För många är detta första gången de deltar i en flygbladsutdelning eller en facklig konflikt. Alla vill hjälpa till.

Avtalsrörelsen i december 2020

Den 1 december går avtalet ut och facket får strejka. Den 10 december meddelar Seko att man tecknat ett nytt avtal och att man inte behöver gå ut i strejk. På Pågatågen får vi tillbaka kollektivavtalet och lönerna men hyvlingen lyckas förbundet inte rå på. Arriva vägrar ändå att skriva på avtalet, de anser att de inte har råd. Det slutar med att Almega som är deras arbetsgivarorganisation skriver på avtalet över deras huvud. Något som sällan eller aldrig skett tidigare. Det är en underdrift att säga att Arriva var besvikna.

Berättelsen fortsätter här: Pågatågen 2 – Huvudskyddsombudet ska väck!